Interview met Derek Miller, President & CEO, International Housewares Association
Kunt u kort vertellen hoe u naar 2026 kijkt? En waarom is het belangrijk voor de branche om The Inspired Home Show te bezoeken?
"Met 2.000 merken en 300.000 producten is The Inspired Home Show® nog altijd het grootste home- en housewaresevent in Noord-Amerika én een van de meest invloedrijke wereldwijd. Het brengt inkopers uit meer dan 115 landen en 100.000 Amerikaanse retail¬locaties samen, allemaal onder één dak, verspreid over slechts drie dagen. Kort gezegd: in 2026 is dit dé plek om te zijn voor iedereen die zijn of haar bedrijf vooruit wil helpen. De Show is een essentieel platform voor het ontdekken van innovatieve producten, het opbouwen van nieuwe samenwerkingen en het ontdekken van nieuwe kansen. Inkopers ontmoeten er zowel de grootste spelers in de industrie als nieuwe, opkomende merken van over de hele wereld die frisse ideeën en innovatie meenemen."
Heeft u belangrijke veranderingen doorgevoerd voor de Show in 2026?
"Ja. De meest in het oog springende verandering – die we vorig jaar al hebben aangekondigd – is de verschuiving van de beurs naar dinsdag–donderdag. Na uitgebreid overleg en feedback bleek dat een midweekse planning beter aansluit bij de behoeften van zowel exposanten als bezoekers.
Daarnaast introduceren we een grote nieuwe bestemming: de SPLiCE Licensing Hub. SPLiCE (Society of Product Licensors Committed to Excellence) werkt met ons samen om een formele ruimte te creëren waar exposanten en inkopers licentiemogelijkheden kunnen verkennen. Hoewel gelicentieerde producten altijd al aanwezig waren, maakt deze hub het eenvoudiger om kansen te vinden en nieuwe samenwerkingen te starten."
Welke categorieën en bestemmingen mogen inkopers absoluut niet missen?
De Show van 2026 omvat vijf hoofdexpo’s:
- Clean + Contain
- Dine + Décor
- International Sourcing
- Travel Gear + Luggage
- Wired + Well
De producten voor huisdieren en het ‘Candle Pavilion’, die beide hun debuut maakten in 2025, keren terug vanwege de grote belangstelling.
Andere belangrijke bestemmingen zijn:
- Debut incubator: voor merken die nieuw zijn op de markt
- Global Design Points pavilions
- Inventors Corner – dit jaar in samenwerking met het open innovatieplatform MarketBlast
Waarom blijft de Show zo’n essentiële bron voor inkopers in de home- en housewaressector?
"The Inspired Home Show biedt inkopers een echte concurrentievoorsprong. Met meer dan 300.000 producten en 2.000 merken – waarvan veel niet aanwezig zijn op andere internationale beurzen – is het aanbod uniek en uitgebreid. Belangrijk is dat Amerikaanse exposanten hier hun volledige assortiment tonen. Op veel internationale beurzen brengen ze slechts een beperkte selectie mee, dus inkopers krijgen op onze Show een veel completer beeld van hun aanbod en mogelijkheden.
We weten dat de Show een brede retaildoelgroep aantrekt. Speciale categorieën zoals huisdierproducten en kaarsen bieden extra waarde voor niche-inkopers, terwijl programma’s zoals de ‘Celebration of Independents’ en ‘Independent-Friendly’-signage onafhankelijke retailers ondersteunen bij een effectieve beursbeleving."
Heeft onzekerheid in de huidige markt invloed gehad op de planning of verwachtingen van de Show?
"Het staat vast dat geopolitieke en economische onzekerheid uitdagingen met zich meebrengt voor retailers en leveranciers. Maar het bestuur van IHA is heel duidelijk geweest: juist nu moet de sector samenkomen. Zichtbaarheid, verbinding en samenwerking zijn belangrijker dan ooit.
Om exposanten te ondersteunen hebben we voor 2026 het Tariff Relief Program geïntroduceerd. Dit programma, mogelijk gemaakt door gereserveerde fondsen die sinds de pandemie zorgvuldig zijn opgebouwd, biedt leden korting op standruimte én flexibele betalingsregelingen, zodat deelname aan het belangrijkste event van de sector toegankelijk blijft."
Welke speciale evenementen of services verrijken de Show-ervaring dit jaar?
"Bezoekers kunnen rekenen op een uitgebreid programma van keynotes en Inspiration Theater-sessies, waar toonaangevende experts trends, marktdata en nieuwe kansen belichten die bedrijven vooruithelpen.
Andere hoogtepunten zijn:
- Pantone ColorWatch – waar de interieur- en woonkleurpaletten voor 2027 worden onthuld
- New Product Showcases – in zowel de North Hall als de South Hall
- New Exhibitor Preview – een overzicht van alle nieuwe exposanten
Daarnaast bieden we diverse waardevolle services, zoals gratis lunch voor inkopers en de populaire Chicago Retail Tour, die plaatsvindt op 13 maart, de dag na de Show."
Meer informatie
Meer informatie, waaronder exposantenoverzichten, speciale events, services en gratis online preregistratie, is te vinden op TheInspiredHomeShow.com.
The Inspired Home Show® 2026
Data: 10–12 maart 2026
Locatie: McCormick Place, Chicago, Verenigde Staten