Regelgeving staat grensoverschrijdend online winkelen in de weg

24 augustus 2017

Consumenten krijgen steeds meer vertrouwen in online winkelen in het buitenland. Europese winkeliers die graag gebruik willen maken van dit toegenomen vertrouwen, lopen echter nog te vaak tegen obstakels aan bij grensoverschrijdend verkopen.

Zo maken zij zich vooral zorgen over een hoger risico op fraude, niet-betaling bij verkoop naar het buitenland, verschillen in belastingregels, nationaal contractenrecht en regels voor consumentenbescherming. Eén op de vijf Nederlandse winkeliers wil volgens Detailhandel Nederland graag groeien over de grens, maar doet dit niet door genoemde obstakels.

De Europese Commissie heeft becijferd dat het aanpassen aan de nationale regels een winkelier zo’n 9.000 euro per land kost. In een voltooide Europese markt zou het niet moeten uitmaken of er wordt gewinkeld bij een Nederlandse webshop of bij een online handelaar uit een andere Europese lidstaat. In een nieuw rapport erkent de Europese Commissie waar de leden van Detailhandel Nederland al langer om vragen. “Om echt een verschil te maken in de interne markt, is het noodzakelijk om nationale regels gelijk te trekken. Dat leidt tot meer concurrentie en daardoor tot een groter en beter aanbod tegen scherpere prijzen. De consument is dan de grote winnaar”, aldus Joran Frik, secretaris Europa bij Detailhandel Nederland. “Nu zijn lidstaten en het Europees Parlement aan zet om hun verantwoordelijkheid te durven nemen en de Europese consument en winkelier boven nationale stokpaardjes te zetten.”

Bekijk hier het Consumer Conditions Scoreboard 2017.

Lees meer nieuws

Uitgever

SOVD

Tel. 079 - 321 92 51
sovd@gebra.nl

Advertentieverkoop

Officieel orgaan van

Vereniging Gebra

Tel. 079 - 351 43 21
www.gebra.nl

Aangesloten bij