Rode cijfers Blokker Holding

13 juni 2017

Het Blokkerconcern heeft haar jaarcijfers bekend gemaakt en wat iedereen natuurlijk wel had verwacht waren die cijfers negatief. Het operationele bedrijfsresultaat daalde van 7 miljoen euro in 2015 naar – 49 miljoen euro in 2016 en de totale omzet daalde met 111 miljoen (5%) ten opzichte van 2015 naar 1.965 miljoen.

Het operationele bedrijfsresultaat is het resultaat dat is behaald in de winkels. In 2016 is een enorme reorganisatie ingezet, waarbij winkels worden gesloten en personeel moet afvloeien. Als de kosten hiervan worden meegenomen dan is het netto bedrijfsresultaat in 2016 maar liefst – 180 miljoen euro. Forse bedragen weliswaar, maar menigeen had misschien rekening gehouden met een grotere daling in omzet en bedrijfsresultaat.

Met name het segment huishoud was verantwoordelijk voor deze negatieve cijfers met een omzetdaling van 10,2% (965 miljoen). Ook het segment speelgoed presteerde negatief maar met -1,1% (658 miljoen euro) aanzienlijk beter dan het segment huishoud. Leen Bakker zorgde in het segment wonen voor een omzetplus van 2,7% (334 miljoen euro).

Ook bij Blokker zijn de groeicijfers van de online activiteiten in procenten uitgedrukt astronomisch. De omzet van Nextail groeide met 30% van 133 miljoen euro in 2015 naar 173 miljoen euro in 2016. Bij dergelijke groeipercentages past natuurlijk wel enige relativering, want de online omzet bedraagt 8,8% van de totale omzet. Maar - het moet gezegd worden - groei is voor iedere onderneming positief.

CEO Casper Meijer schreef in een open brief op 23 mei jl. aan medewerkers en franchisenemers:
“Dat we afscheid moeten gaan nemen van zoveel gewaardeerde collega’s is een harde dobber voor iedereen die altijd met veel aandacht en toewijding heeft gewerkt in onze winkels, op de hoofdkantoren en op de holding. Het zijn helaas noodzakelijke maatregelen om de toekomst van de winkelbedrijven veilig te stellen” en voorts “…… zie ik in alle lagen van de organisatie en werkmaatschappijen dat men direct weer kijkt naar de toekomst en dat plannen worden aangepast waar nodig. Pragmatisme is het DNA van dit bedrijf en de toekomst van onze merken.” 

De toekomst wijst uit of de stappen die zijn gezet en worden gezet de juiste zijn gebleken. Voor franchisenemers zijn het spannende tijden: hoe gaat de Blokker- en Marskramerformule zich ontwikkelen en wie wordt de nieuwe eigenaar van Intertoys? In vergelijking met veel andere winkelbedrijven heeft Blokker natuurlijk als grote voordeel dat het een zeer kapitaalkrachtig bedrijf is dat, zoals nu wel blijkt, in staat is behoorlijke financiële klappen op te vangen.

Lees meer nieuws

Uitgever

SOVD

Tel. 079 - 321 92 51
sovd@gebra.nl

Advertentieverkoop

Officieel orgaan van

Vereniging Gebra

Tel. 079 - 351 43 21
www.gebra.nl

Aangesloten bij